Zagadki Szeherezady
Opracował: Admin
Opublikowano: 26.03.2017
Indyjska zagadka
To jest starożytna zagadka, przypisywana słynnemu indyjskiemu matematykowi – powiedziała Szeherezada.Oto ona: "Piękna dziewczyna o świecących oczach powiedziała mi taką liczbę, że jeśli pomnożyć ją przez trzy, dodać trzy czwarte z wyniku mnożenia, podzielić przez siedem, a następnie odjąć jedną trzecią otrzymanego wyniku, podnieść do kwadratu, odjąć pięćdziesiąt dwa, wyciągnąć pierwiastek, dodać osiem, a na końcu podzielić przez dziesięć, otrzyma się liczbę dwa".
– Doprawdy – powiedział król – nie myślisz chyba, że rozwiążę zagadkę aż tak skomplikowaną?
– To naprawdę prosta zagadka, jeśli podejdziesz do niej w odpowiedni sposób – odparła Szeherezada.
Jak należy to rozwiązać?
Odpowiedź
Ta liczba to 28. Najłatwiej ją znaleźć wykonując działania w odwrotnej kolejności – zaczynamy od 2, mnożymy przez 10, odejmujemy 8, podnosimy do kwadratu i tak dalej.
Opracował: Admin
Opublikowano: 29.10.2017
Kto co ukradł?
Szeherezada opowiada królowi kolejną zagadkę.Trzech złodziei Abu, Ibn i Hasib, dokonało kradzieży. Jeden z nich ukradł konia, inny muła, a jeszcze inny – wielbłąda. Wszyscy trzej zostali schwytani, ale...
– To dobra wiadomość – przerwał król.
– ...ale nie wiadomo, który z nich co ukradł. Na procesie złożyli następujące zeznania:
Abu: Ibn ukradł konia.
Hasib: Nieprawda! Ibn ukradł muła.
Ibn: Obaj kłamią! Nie ukradłem ani konia, ani muła.
Tak się złożyło, że ten, który ukradł wielbłąda, skłamał, a ten, który ukradł konia, powiedział prawdę.
Jakie zwierzę ukradł każdy z nich?
Odpowiedź
Gdyby to Ibn ukradł wielbłąda, wówczas jego zeznanie, że nie ukradł ani konia, ani muła, byłoby prawdziwe, wbrew informacji, że złodziej wielbłąda skłamał. Zatem Ibn nie ukradł wielbłąda.
Gdyby Ibn ukradł konia, wówczas jego zeznanie (że nie ukradł ani konia, ani muła) byłoby fałszywe, co stoi w sprzeczności z warunkiem, że złodziej konia powiedział prawdę. Ibn nie ukradł więc także konia. Musiał zatem ukraść muła.
Hasib powiedział prawdę, oskarżając Ibna o kradzież muła, a zatem Hasib nie ukradł wielbłąda (bo wówczas by skłamał). Hasib ukradł konia.
Jako, że Hasib ukradł konia, a Ibn muła, Abu musiał ukraść wielbłąda.
Gdyby Ibn ukradł konia, wówczas jego zeznanie (że nie ukradł ani konia, ani muła) byłoby fałszywe, co stoi w sprzeczności z warunkiem, że złodziej konia powiedział prawdę. Ibn nie ukradł więc także konia. Musiał zatem ukraść muła.
Hasib powiedział prawdę, oskarżając Ibna o kradzież muła, a zatem Hasib nie ukradł wielbłąda (bo wówczas by skłamał). Hasib ukradł konia.
Jako, że Hasib ukradł konia, a Ibn muła, Abu musiał ukraść wielbłąda.